Jak wycenić słowa kluczowe do pozycjonowania – case study

Wiesz są frazy, których po prostu nie opłaca się pozycjonować. Ich koszty pozycjonowania wielokrotnie przekracza koszt reklam typu AdWords czy Facebook ads.

W artykule przedstawię case study jednej frazy “producent sukienek”. Korzystając tylko z darmowych narzędzi.

Dodatkowo przeanalizuję dla niej trzy podstawowe typy umów z agencjami na pozycjonowanie.

Analiza frazy w wynikach wyszukiwania

Po wpisaniu hasła “producent sukienek” w wyszukiwarce pojawiają nam się wyniki wyszukiwania jak na obrazku po prawej stronie.

Dla łatwiejszej analizy oznaczyłem kolorami typy wyników na kilka sekcji:

  • Żółta – Adwords reklama tekstowa
  • Różowa – Adwords reklama produktowa
  • Zielona – Wyniki organiczne z mapek google
  • Niebieska – Wyniki organiczne, o które walczymy w pozycjonowaniu

Dodałem też wielką czerwoną linię pokazującą to, co widać na ekranie monitora. Wyniki poniżej czerwonej linii są widoczne dopiero po przewinięciu strony. Proszę zwrócić uwagę, że wyniki organiczne nie pojawiają się na pierwszym ekranie.

Tak zwane Top10 wyników jest zatem dostępne dopiero po przewinięciu ekranu, dlatego klikalność w pierwszy wynik organiczny jest na poziomie 30% i cały czas spada.

Jak podnieść ten wspólczynnik o kilka procent pokazuje w artykule: Jak dodać gwiazdki ocen w WordPressie i zwiększyć klikalność strony w google?

O rozliczaniu pozycji na mapkach google

Firmy, które rozliczają się za Top10 często liczą wyniki mapek jako wyniki organiczne. Wyniki na mapkach wyświetlają się dla każdej lokalizacji inaczej. Firmy dobrze o tym wiedzą i wykorzystują to do podbicia własnych wyników. Ustawiają lokalizację najbliżej firmy, którą pozycjonują dzięki temu frazy pojawiają się w wynikach na Top3, a oni zbierają opłaty za pozycje, które tak naprawdę dotyczą tylko wybranej lokalizacji.

Przy podpisywaniu umowy pamiętaj, żeby do wyników top10 nie liczyły się wyniki z mapek.

Analiza popularności frazy

Korzystając z KeywordPlanner analizujemy średni ruch dla danej frazy. Średnia miesięczna liczba wyszukiwań dla tej frazy to 390, po kliknięciu w analizę historyczną miesięczną widzimy, że największe zainteresowanie tą frazą jest w okresie wakacji i dochodzi do 600 wyszukiwań.

Dzięki temu zestawieniu możemy się pokusić o przybliżoną wycenę wartości danej frazy. 390 wyświetleń po 53 grosze za kliknięcie co daje 206,70 zł. Przy założeniu, że każda osoba, która szuka danej frazy kliknie w reklamę.

Opłacalność pozycjonowania

Firmy pozycjonerskie wykorzystują bardo różne modele rozliczeń. Ja omówię teraz najpopularniejsze.

Wiemy już, że maksymalny koszt kliknięcia w adwordsy to trochę ponad 200 zł, średnia klikalność w top1 to 30% dla całego top10 średnia nie jest większa niż 10%, czyli koszt wypozycjonowania frazy powinien być na poziomie 20 zł. Jeśli byłoby to top1 to wtedy 60zł. Średnia stawka firm to jakieś 150-300 zł za frazę.

1. Rozliczenie za efekt

Firmie płacimy tylko wtedy, gdy w wynikach wyszukiwania pojawia się nasza strona. Nie mamy tutaj żadnej kontroli nad tym, w jaki sposób firma stara się wypozycjonować naszą stronę. Zazwyczaj podpisujemy umowę na kilka fraz i czekamy na efekty.

 Firmy bardzo często proponują frazy, które są korzystne dla nich, a nie dla Ciebie.

Wbijają kilka prostych fraz i biorą opłaty co miesiąc, nic więcej nie robiąc, bo wyciąganie do top10 innych fraz jest dla nich nieopłacalne.

2. Hybryda: działanie + efekt

Tutaj firmie płacimy stały abonament miesięczny za pozycjonowanie i dodatkowo wówczas, kiedy nasze frazy są w top10. Tutaj pytanie za co płacimy abonament miesięczny, bo jeśli firma raportuje swoje prace i mamy gwarancję, że to zostanie nawet po rozwiązaniu umowy, jest OK.

Jeśli firma nie chce dostarczać raportów, to trzymaj się od niej z daleka. 

3. Link building i content marketing

Tutaj płacimy tylko za wykonaną pracę bez względu na pozycję naszych fraz w wyszukiwarce. Długoterminowe działania z link buildingu są najbardziej korzystne z punktu widzenia naszego serwisu. Dobrze dobrane linki pomogą poprawić pozycję w wyszukiwarkach i do tego zapewniają bezpośrednio z pozyskanych linków.

Powrót do BLOG