Szybkość działania strony a konwersja

Damian Ślimak | Ostatnia aktualizacja 16 listopada 2018

Czy wchodząc kiedyś na witrynę sklepu internetowego czekałeś tak długo na jego załadowanie, aż w końcu zrezygnowałeś i opuściłeś stronę? Możesz więc wyobrazić sobie, ile potencjalnych klientów tracą właściciele stron, które zbyt długo się wczytują. Jak odbija się szybkość strony na konwersji?

Czym jest konwersja?

Konwersja to wszelkie działania na stronie, jakich oczekujemy od naszych użytkowników. W przypadku sklepu internetowego najbardziej pożądanym działaniem będzie oczywiście zakup danego produktu. Wskaźnik konwersji jest procentowym stosunkiem ilości działań dokonanych na stronie do licznika jej odwiedzin.

Pamiętajmy jednak, że mówiąc o działaniach niekoniecznie musimy mieć na myśli zakup. Są inne działania użytkowników, które również mają wartość i mogą w przyszłości prowadzić właśnie do zawarcia transakcji. Należą do nich m. in.: zapisanie się do newslettera, wysłania zapytanie na temat dostępności produktu czy utworzenie konta klienta. Do mierzenia konwersji najczęściej wykorzystujemy narzędzia Google Analytics i Facebook Analytics.

Wskaźnik konwersji jest procentowym stosunkiem ilości działań dokonanych na stronie do licznika jej odwiedzin.

Jak wpływa szybkość ładowania strony na konwersję?

Jak już zostało wspomniane, nikt nie lubi zbyt długo czekać na załadowanie strony. Żyjemy w biegu, a to również odbija się na naszych działaniach w internecie. Jeśli wchodzimy do sklepu www w celu dokonania zakupu, ale czekamy na jej załadowanie w nieskończoność, rezygnujemy i opuszczamy stronę, tak naprawę wystarczy 1 sekunda aby zmniejszyć konwersje o kilka punktów procentowych.

W końcu jest wiele innych, konkurencyjnych stron, które zapewne ładują się szybciej. Nasze zachowanie może być spowodowane przekonaniem, że sklep, który długo się wczytuje, po prostu nie działa. Często też obawiamy się, że przy tak długiej odpowiedzi serwera, strona zawiesi się w trakcie dokonywania transakcji.

O tym, jak wpływa szybkość strony na konwersję, możemy przekonać się, analizując wyniki badań Google, które przeprowadzone zostały w 2016 roku. Według raportu, strony wczytujące się dłużej niż 5 sekund, traciły prawie 40% konwersji.

W przypadku 3 sekund, tracimy już tylko 22% konwersji. Jest to olbrzymia różnica. Z kolei według raportów Akamai i Gomez.pl, aż 79% użytkowników stwierdziło, że nie powróci już do sklepu, który miał problemy z działaniem witryny. Można sobie tylko wyobrazić, jak dużo pieniędzy tracimy wydając ogromne kwoty na działania marketingowe, które przez wolne działanie strony, nie mogą nic zdziałać.

Nie tylko szybkość działania strony ale także dostosowanie jej do urządzeń mobilnych wpływa na konwersje.