Najlepsze wtyczki SEO do WordPressa

Damian Ślimak 25-08-2019

Przygotowałem przegląd najpopularniejszych wtyczek do WordPressa, które mają realny wpływ na SEO.

Pokazuję wady i zalety każdej z nich, przedstawiam dostępne alternatywy.

Wszystko w jednym czyli kombajny SEO

Jeśli poważnie myślisz o SEO w swoim WordPressie, to jedną z wtyczek przedstawionych w tym rozdziale musisz mieć zainstalowaną. Te wtyczki odpowiadają za około 80% pracy, m.in.: za generowanie map serwisu, które można zgłosić do Google Search Console, tworzenie opisów meta, utworzenie danych uporządkowanych czy tworzenie open grafów.

Jeśli używasz już jednej z wymienionych wtyczek, to nie zmieniaj jej od razu, nawet gdy ktoś poleca inną. Wszystkie wymienione tutaj wtyczki są dobre i różnią się tylko szczegółami. Co prawda posiadają one importery ustawień z konkurencji, ale nie importują wszystkich ustawień, dlatego nieprzemyślana zmiana może spowodować dużo dodatkowej pracy.

Yoast SEO

Najpopularniejsza wtyczka do SEO dla WordPressa

Yoast SEO jest najpopularniejszą wtyczką SEO dla WordPressa z ponad 5 milionami instalacji, systematycznie aktualizowaną i rozwijaną o nowe funkcjonalności. Średnia ocen to 4.9 w skali 5 punktowej.

Wtyczka posiada tłumaczenie na 41 języków, w tym język polski.

Yoast SEO – zalety

Wtyczka Yoast SEO posiada szereg przydatnych funkcjonalności, m.in.:

  • Generowanie mapy strony w XML.
  • Zarządzanie adresami kanonicznymi.
  • Weryfikacja narzędzi dla webmasterów.
  • Zarządzanie meta danymi na stronach (tytuł, opis).
  • Automatyczne generowanie breadcrumb.
  • Blogi z danymi strukturalnymi FAQ i How-to.
  • Open Graph​ meta dla Facebooka i Twittera.

Wtyczka posiada wbudowaną funkcje Analizy treści SEO i Analizy czytelności (potocznie zwane zielone światełka). O plusach i minusach tych analiz pisałem w artykule:

Yoast – Fakty i Mity

Yoast SEO – wady

Yoast posiada wersję Premium, do której przenoszone jest dużo przydatnych rzeczy, na przykład:

  • Wsparcie dla WooCommerce.
  • Wsparcie dla Video SEO.
  • Wsparcie dla News SEO.
  • Wsparcie dla lokalnego pozycjonowania.
  • Brak migracji z popularnych wtyczek: SEOPress i RankMath.

Yoast SEO – opinie użytkowników

Osobiście nie rekomenduję instalacji Yoast SEO, według mnie istnieją lepsze wtyczki do SEO. Jednakowo też nie odradzam na siłę zmiany wtyczki na inną, jeśli ta jest już używana od dłuższego czasu.

Damian Ślimak 09-2019

Rank Math SEO

Prawdopodobnie wtyczka z największą ilością funkcji jeśli chodzi o SEO i do tego jest całkowicie darmowa.

Rank Math – zatety

  • Kreator zaawansowanych map XML.
  • Intergracja z Google Console.
  • Konfiguracja wszelkiego rodzaju przekierowań.
  • Wsparcie dla WooCommerce.
  • Open Graph​ meta dla Facebooka i Twittera z podglądem na wygląd wpisu.
  • Najlepszy jeśli chodzi o wtyczki SEO system podpowiedzi o analizę i czytelnośc SEO.
  • Wsparcie dla Local SEO i Google Knowledge Graph.
  • Wbudowany monitor błedów 404.
  • Wsparcie dla AMP.
  • Wbudowany licznik linków w postach.
  • Wsparcie dla danych strukturalnych.

Rank Math posiada prosty w użyciu konfigurator i importer ustawień z najpopularniejszych konkurencyjnych wtyczek SEO (SEOPress i YoastSEO)

Rank Math – wady

Wtyczka zachęca do założenia konta i udostępnienia statystyk strony, ale nie musimy się na to decydować.

Rank Math – opinie użytkowników

Moja ulubiona wtyczka SEO. Instaluję ją wszędzie, gdzie tylko mam okazję. Posiada ogrom opcji i do tego jest całkowicie darmowa w przeciwieństwie do innych wtyczek.

Damian Ślimak 09-2019

SEOPress

Bardzo prosta w konfiguracji wtyczka SEO, która nie odbiega funkcjonalnościami od innych tego typu wtyczek. Występuje w dwóch wersjach FREE i PRO (za wersję pro trzeba zapłacić 39$ rocznie, ale możemy korzystać na wszystkich swoich stronach).

SEOPress – zalety

Z cech wyróżniających tę wtyczkę należy wymienić:

  • Możliwość podpięcia Google Analitycs – zgodne z RODO.
  • Możliwość podpięcia Google Tag Manager – zgodne z RODO.
  • Zawiera Open Graph.
  • Kreator zaawansowanych map XML.
  • System analizy treści.

Standardowo wtyczka dysponuje importem ustawień z konkurencji (Yoast SEO, Rank Math, All in One SEO). Dodatkowo posiada konfigurator i w przyjazny sposób pokazuje, co należy poprawić na stronie.

SEOPress – wady

Może niekoniecznie są to wady, ale informacja, co zostało przesunięte do wersji PRO i nie dostaniemy tego w wersji FREE:

  • Wsparcie dla WooCommerce.
  • Mapy XML dla plików Wideo.
  • Wsparcie dla lokalnego biznesu.
  • Monitoring 404.
  • Przepisywanie adresów URL.
  • Integracja z Google Page Speed.
  • Edycja pliku Htaccess.
  • Integracja z Google Suggest.

SEOPress – opinie użytkowników

Obsługa plików graficznych

ShortPixel Image Optimizer

Narzędzie umożliwiające kompresję grafik. Po wgraniu zdjęcia jest ono przesyłane na serwer ShortPixel, tam zostaje poddane optymalizacji i w takiej wersji wyświetla się osobom odwiedzającym Twoją stronę. Usługa jest dostępna w formie Freemium, co oznacza, że już podczas miesiąca testowego mamy dostęp do wszystkich funkcji. Darmowy okres trwa 30 dni – w tym czasie można zoptymalizować łącznie 100 zdjęć. Po wyczerpaniu tego limitu bądź po upłynięciu miesiąca możemy wykupić abonament. Istnieje kilka dostępnych pakietów. Najtańszy, za którą zapłacimy 4.99$ miesięcznie, pozwala na optymalizację 5000 grafik. 

ShortPixel – zalety

  • obsługuje formaty JPG, PNG, GIF oraz dokumenty PDF, istnieje możliwość automatycznej konwersji;
  • brak limitu rozmiaru zdjęć;
  • wsparcie dla WooCommerce;
  • wsparcie dla WP Retina 2x;
  • szczegółowy raport wraz ze statystykami co 40 dni;
  • współpraca z NextGen Gallery, Foo Gallery itd.;
  • możliwość zainstalowania na wielu stronach lub na WordPress Multisite;
  • kompatybilna z większością popularnych hostingów.

ShortPixel – wady

  • podczas darmowego miesiąca możemy zoptymalizować jedynie 100 zdjęć;
  • nie można jej używać na serwerze localhost;
  • nie współpracuje ze wszystkimi wtyczkami do optymalizacji (np. Autoptimize);
  • część użytkowników skarży się na spam po zainstalowaniu wtyczki.

Imsanity

Przesyłanie zbyt dużych grafik na serwer to dość powszechny problem, który zwykle wynika z niewiedzy użytkownika. Zbyt duże obrazy to zbyt duży rozmiar strony. Imsanity to wtyczka, która skaluje obrazy przesłane na serwer, automatycznie je zmniejszając do wybranego rozmiaru. Dzięki temu możemy mieć pewność, że klient lub inny autor strony nie „zepsuje” jej, dodając zdjęcia w oryginalnych rozmiarach.

Wtyczka od razu zmniejszy każdą grafikę. Istnieje także możliwość masowego przeskalowania zdjęć, które na serwer został wgrane przed zainstalowaniem wtyczki. Co więcej, Imsanity opcjonalnie konwertuje format BMP do JPG (jest również opcja konwersji PNG do JPG). 

Imsanity – zalety

  • skaluje obrazy do rozsądnych, wybranych przez nas romiarów,
  • skalowanie wgranych wcześniej obrazów,
  • możliwość ustawienia własnego rozmiaru i kompresji, 
  • wtyczka używa wbudowanych funkcji WordPressa,
  • po zainstalowaniu wtyczki, nie wymaga ona dodatkowych akcji ze strony użytkownika, 
  • konwersja formatu BMP do JPG oraz PNG do JPG,
  • wyjątkowo prosta w obsłudze.

Imsanity – wady

Wtyczka Imsanity pozbawiona jest wad. Działa bez zarzutu, jest prosta w obsłudze. Jest to obecnie jedna z najlepszych i najpopularniejszych wtyczek do skalowania obrazów. 

Wtyczki analityczne

Google Tag Manager for WordPress

Google Tag Manager odpowiednio taguje naszą witrynę, tym samym dostarczając nam informacji o interakcjach, w jakie wchodzą użytkownicy z naszą stroną. I choć do tego służy także narzędzie Google Analytics, dzięki wtyczce możemy dodatkowo: śledzić przewijanie, przesyłanie formularzy monitorowania, przeprowadzać ankiety czy wygenerować mapy ciepła strony. Dzięki Google Tag Manager możemy tworzyć, edytować i wyłączać tagi bez ingerowania w kod źródłowy strony. 

Google Tag Manager for WordPress – zalety

  • możliwość wdrożenia tagów internetowych bez konieczności zatrudniania programisty, 
  • szybka i łatwa obsługa bez ingerencji w kod źródłowy, 
  • możliwość dodawania także tagów, które nie podchodzą od Google, 
  • przejrzysta struktura organizacji konta, 
  • możliwość definiowania własnych zmiennych, 
  • funkcja „czarnej listy” tagów, 
  • GTM nie spowalnia działania widocznej części witryny.

Google Tag Manager for WordPress – wady

  • w przypadku bardziej skomplikowanych witryn podstawowa implementacja może nie być wystarczająca i może wymagać pomocy specjalisty,
  • tagi, które zostały ręcznie dodane do kodu strony, należy usunąć, aby się nie zduplikowały.


Call Now ButtonZadzwoń 667 019 312