Zarówno początkujący blogerzy, jak i firmy, z czasem zastanawiają się nad założeniem bloga, który nie tylko podniesie im zyski, ale również pomoże w nawiązywaniu relacji z klientami.

Osoby, które dopiero stawiają swoje kroki w tej dziedzinie, zastanawiają się, gdzie najlepiej założyć bloga. Wybrać darmowego Bloggera, a może WordPressa z własną domeną i hostingiem?

Po co właściwie prowadzić bloga?

Ludzie pisali blogi od początków powstania Internetu. Początkowo były tu jedynie prywatne pamiętniki w cyfrowej postaci. Z czasem blog stał się pomysłem na dzielenie się swoją pasją oraz na zarabianie.

Dla firm blog firmowy to taki pomost między firmą a klientem. Służy on do nawiązywania relacji, ale także jako pomoc w wyborze produktów czy usług. Dzięki pisaniu bloga dany sklep internetowy czy jakakolwiek firma może kreować się na specjalistę w swojej dziedzinie. Dzieląc się wiedzą nie tylko budujemy pozytywny wizerunek marki, ale także pomagamy klientom dokonać wyboru.

Zastanów się, jakie problemy może mieć Twój klient na etapie robienia zakupów. Wyobraź sobie np. że sprzedajesz w swoim sklepie farby do ścian. Twój potencjalny klient z pewnością zastanawia się, którą farbę wybrać, jaka będzie najlepsza do kuchni, a jaka do pokoju dla dzieci. Napisz o tym na swoim blogu, by rozwiać wątpliwości klienta i zachęcić go do zakupu.

Gdzie założyć bloga?

Wybór bloga zależy w znacznej mierze od tego, jaki budżet chcemy na to przeznaczyć. Gdzie założyć bloga, żeby zarabiać? Jeśli mamy odłożonych trochę więcej środków i interesuje nas blog dla profesjonalistów, który będzie przynosić zyski, z pewnością powinniśmy pomyśleć o otwartym systemie WordPress.org który instalujemy na własnym serwerze.

WordPress.com, choć z założenia jest platformą, to w przypadku WordPress.org jest to system zarządzania treścią CMS. Tutaj to my jesteśmy właścicielami i administratorami bloga. Z tego względu właściwie od początku do końca możemy stworzyć blog po swojemu – możemy edytować kod HTML, możemy też wybierać spośród setek płatnych lub bezpłatnych skórek na bloga. Dzięki temu mamy wpływ nie tylko na indywidualny wygląd strony, ale także na strukturę linków oraz pozycjonowanie bloga (o czym piszę w innych artykułach).

Jakie są jeszcze zalety WordPress.org? Daje nam on nieograniczone możliwości, jeśli chodzi o instalację przeróżnych wtyczek, które pomogą nam w pozycjonowaniu, poprawie szybkości strony czy zamienieniu jej w mały sklep. Co ważne, do WordPressa bez problemu możemy podpiąć Google Analytics, by mieć dostęp do wszelkich statysty bloga, które pomogą nam w jego rozwoju. Żeby zarabiać na blogu, możemy podpiąć tu dowolne sieci reklamowe.

Pamiętajmy jednak, że o ile sam WordPress.org jest darmowy, to będziemy potrzebować hostingu dla swojej strony. O tym, jak wybrać hosting i jakie tanie opcje mamy do wyboru, napiszę w dalszej części artykułu. Jakie są minusy WordPress.org? Jeśli jesteś początkującym blogerem, może przerazić Cię dość rozbudowane menu i ilość dostępnych opcji. Warto więc wynająć jakąś osobę, która ogarnie sprawy techniczne, takie jak aktualizacje, SEO czy wtyczki.

Gdzie założyć bloga za darmo?

Jeśli zastanawiacie się, gdzie założyć bloga za darmo, jedną z opcji jest WordPress.com. Możesz podpiąć tu własną domenę, ale możesz też mieć darmową domenę z końcówką wordpress.com. Nie musisz martwić się o aktualizacje czy backup bloga, ponieważ jest on wykonywany automatycznie. Mamy też możliwość zarabiania na blogu, dzięki podpięciu systemu WordAds, jednak musimy do tego celu posiadać własną domenę.

Minusem WordPress.com jest ograniczona możliwość edycji postów i szablonów, a także ograniczona przestrzeń na dysku – zaledwie 3GB. Właścicielem bloga nie jesteśmy my, a WordPress. Problemy mogą być również z pozycjonowaniem. Do minusów tego rozwiązania należy również płatna opcja podpięcia własnej domeny. Jeśli nawet mamy wykupioną domenę, i tak musimy zapłacić $13.

Na WordPress.com nie ma też możliwości personalizacji linków, szablonów czy dodawania własnych skryptów. Nie możemy tu również podpiąć Google Analytics i nie mamy dostępu do wielu wtyczek, z których mogą korzystać posiadacze bloga na WordPress.org. No i oczywiście, gdy blog nam się znudzi, czy gdy uznamy, że nie przynosi nam zysków, nie mamy możliwości jego sprzedaży – w końcu nie należy do nas. Być może lepszym rozwiązaniem okaże się Blogger. Dlaczego?

Dlaczego wybrać blogger.com?

Podstawową zaletą Bloggera jest fakt, że jest to „dziecko Google”, a więc po pierwsze – będzie się lepiej pozycjonować i po drugie – będzie działał szybko i sprawnie. Blogger to platforma całkowicie bezpłatna, a założenie darmowego bloga zajmuje naprawdę chwilę. Samo poruszanie się po wszystkich opcjach w menu jest naprawdę intuicyjne, choć z pewnością wpływa na to fakt, że jest mocno ograniczone.

Personalizacja również jest łatwa i przyjemna, choć ogranicza się do zmiany koloru, fontu czy rozmieszczenia kolumn. Plusem jest też fakt, że zakładając konto Google, masz jedno konto do wszystkiego, a więc do Bloggera, poczty, dysku Google itp. Co ważne, a z czego nie do końca zdajemy sobie sprawę, do Bloggera również możemy podpiąć własną domenę i jest to bardzo prosty sposób.

Kolejną ważną rzeczą jest automatyczna aktualizacja wtyczek i regularny backup. W przeciwieństwie do WordPress.com, tutaj możemy podpiąć kod do Google Analytics, a więc mamy dostęp do rozwiniętych statystyk bloga.

Blogger ma bardzo dużą społeczność i system, który integruje ją w obrębie platformy. Dlatego na tej platformie najprościej zdobyć swoich pierwszych czytelników.

Damian Ślimak

No dobrze, ale nie powinniśmy również pomijać wad platformy Blogger. Jeśli chcesz mieć zaawansowane możliwości edycji postów czy szablonów, to nie jest platforma dla Ciebie.

Jeśli chodzi o edycję tekstu, masz kilka ograniczonych narzędzi – chyba że ogarniesz HTML. Ubogo również wyglądają szablony – jest ich niewiele i nie zachwycają swoim wyglądem. Możesz oczywiście kupić czy pobrać w sieci inne szablony, ale ich personalizacja wymaga grzebania w kodzie. Blogger oferuje również dużo mniejszą ilość wtyczek i dodatków. Nie masz też kontroli nad SPAMem. Nieco lepiej wygląda przestrzeń dyskowa, bo mamy trochę więcej GB do wykorzystania niż na WordPress.com – 15 GB. No i musisz też pamiętać, że podobnie jak w darmowym blogu na WordPress, nie jesteś właścicielem – jakby nie było – „swojego” bloga.

Jak założyć bloga w 2019?
Wkładając pracę w edycje szablonu na bloggerze, można uzyskać naprawdę dobre efekty. http://bialemebelki.blogspot.com https://martielifestyle.blogspot.com

Co więc wybrać? Jeśli nie chcesz wydawać kasy i szukasz darmowej platformy, wybierz Bloggera. Na początek będzie idealny. Jeśli jednak myślisz o stworzeniu profesjonalnego bloga i masz trochę środków na zakup hostingu, zdecydowanie wybierz WordPress.org.

Jak założyć bloga na Blogspot?

Wiesz już, jakie korzyści ma Blogspot (Blogger). Jak już wspomniałem, jego założenie jest naprawdę proste. Oczywiście do tego będzie nam potrzebne konto Google – któż z nas nie ma go w dzisiejszych czasach? W końcu jest ono wymagane, jeśli tylko mamy smartfona z systemem Android. Na początek musimy wejść na stronę Blogger.com i zalogować się lub założyć konto, jeśli jeszcze go nie posiadamy. Następnie wpisujemy „Profil Bloggera”, czyli nazwę, która będzie wyświetlana pod naszymi postami. Klikamy „Utwórz nowy” i wpisujemy tytuł bloga oraz jego adres www, pod którym znajdą go użytkownicy.

Pamiętajmy, że nieraz adres różni się od tytułu bloga, ponieważ wiele nazw jest już zajętych. Od razu wybieramy też motyw (później będziemy go mogli zmienić). I to właściwie koniec, blog został już utworzony. Teraz możemy go spersonalizować w zakładce „Motyw” i „Układ”.

Jak założyć bloga na WordPress.com?

Ta opcja jest dla tych, którzy chcą prowadzić całkowicie darmowego bloga. Na początek wchodzimy na stronę https://pl.WordPress.com/ i klikamy „Stwórz stronę”. Możemy utworzyć konto WordPress lub zalogować się za pomocą konta Google.

Na początek odpowiadamy na kilka pytań. Wpisujemy nazwę bloga, tematykę oraz wybieramy z dostępnych opcji, jaki jest główny zamysł naszej witryny. Następnie wprowadzamy adres witryny. WordPress daje nam podpowiedzi adresów i wskazuje, które są darmowe, a które płatne.

W kolejnym kroku mamy do wyboru kilka planów z płatnej oferty. Jeśli jednak nie interesują nas płatne opcje, klikamy „Zacznij za darmo”. No i to właściwie tyle. Blog założony. Możemy przystąpić do jego personalizacji.

Jak założyć bloga na WordPress.org?

Na początek musimy zakupić własną domenę. To jednak temat na inny wpis. Po zakupie domeny będziemy musieli zakupić również hosting. O tym, jak wybrać tani hosting pod bloga, powiem nieco niżej. Kiedy już mamy domenę i hosting, pobieramy pliki WordPressa ze strony WordPress.org.

Wszystkie pliki musimy rozpakować do jednego folderu. Następnie przesyłamy je na wykupiony przez nas serwer za pomocą klienta FTP. Pliki muszą się znaleźć w katalogu publicznym, który znajdziesz zwykle pod nazwą „publik_html” lub „www”. Z poziomu cPanel lub Direct-Admin tworzymy bazę danych. Dodajemy naszą domenę przez panel administratora, przechodzimy do sekcji „Bazy danych MySQL” i klikamy „Utwórz bazę danych”. Tam dodajemy użytkownika – wpisujemy login i hasło i klikamy „Utwórz użytkownika”. Zaznaczamy wszystkie uprawnienia, chyba że chcemy udostępnić bazę innym użytkownikom, np. administratorowi, który będzie zarządzał blogiem. Następnie rozpoczynamy działanie instalatora WordPress. Po wpisaniu naszego adresu w przeglądarkę zobaczymy powitalną stronę i klikamy „Zaczynajmy”. Uzupełniamy wszystkie pola dotyczące bazy danych i klikamy „Wyślij”. Po zatwierdzeniu poprawności wszystkich danych, wpisujemy tytuł witryny oraz tworzymy konto administratora. Następnie klikamy „Zainstaluj WordPressa”. Na tym kończy się etap instalacji. Teraz możesz zmienić wygląd bloga oraz resztę potrzebnych ustawień.

Większość hostingów oferuje tak zwane autoinstalatory, które ułatwiają proces instalacji praktycznie ograniczając go do wybrania nazwy domeny i wpisania hasła administratora.

Jak wybrać hosting pod bloga?

Jeśli zdecydujesz się na prowadzenia bloga na systemie CMS WordPress, musisz wykupić hosting pod swoją domenę. Hosting to nic innego jak miejsce na serwerze dla naszej witryny czy skrzynek mailowych. Przy wyborze hostingu musimy się zastanowić, jak dużo miejsca na dysku będziemy potrzebować oraz jak duży transfer wykupić. Na początek, dla prostego bloga wystarczy 1 GB pojemności serwera oraz 20 GB transferu.

Najlepiej wybrać firmę hostingową, która ma dobre opinie od użytkowników i na każdym kroku nie woła o pieniądze za dodatkowe usługi (certyfikat SSL, RODO).

Zwróćmy uwagę również na Uptime, czyli procentowy wskaźnik, który informuje, ile czasu w ciągu roku hosting działa bez żadnych awarii.

Pamiętaj też o sprawdzeniu, jakie technologie obsługuje hosting. Choć na początku Twojej drogi wiem, że to może być problematyczne, to zdradzę ci mój sekret, jak ja wybieram serwery dla siebie.

Najważniejsze jest, czy na serwerze jest zainstalowane oprogramowanie Litespeed.

Nie przekonują mnie serwery zoptymalizowane pod WordPressa czy z potrójnymi systemami cache. Faktem jest, że Litespeed jest teraz jednym z najszybszych serwerów, jak nie najszybszym.

Dodatkowo twórcy tego systemu oferują wtyczkę, która bardzo ułatwia pracę z WordPressem. Dzięki niej mam dużo mniej pracy, jak optymalizuję serwis pod pozycjonowanie. Wtyczka ta spokojnie zastępuje inne wtyczki np. do cachowania stron i optymalizacji obrazów na stronie. Sama wtyczka LiteSpeed Cache to materiał na oddzielny artykuł albo ich serie.

Jaki hosting dla początkujących?

Jak założyć bloga w 2019?

Osobiście sam korzystam i dla swoich klientów polecam dhosting.pl. Abonament roczny kosztuje 200 zł (netto czyli 246 zł brutto). W tej cenie mamy 1GHZ CPU, 1 GB pamięci RAM oraz 50 GB przestrzeni na szybkim dysku SSD. Nie ma tu limitu kont e-mail, liczby baz danych, transferu czy liczby kont FTP i domen. Możemy liczyć na automatyczny Backup co 24 h i instalację darmowego certyfikatu SSL. Ponadto Uptime wynosi 99,9%, więc hosting działa praktycznie bezawaryjnie.

Dodatkowo hosting ma usługę automatycznego skalowania, która w przypadku dużego obciążenia serwera zwiększa jego parametry naliczając proporcjonalne koszty do wykorzystanych zasobów.

Jeśli szukamy tańszego rozwiązania, idealnego dla początkujących blogerów, możemy sprawdzić np. ofertę hitme.pl. Najtańszy pakiet kosztuje 50 zł brutto rocznie lub 5 zł brutto w przypadku płatności miesięcznej .

W tej cenie mamy 5 GB przestrzeni dyskowej na dysku SSD oraz nieograniczony transfer, liczbę kont e-mail czy FTP. Tak naprawdę w przypadku małych blogów, te parametry nie mają znaczenia, dla mnie liczy się przede wszystkim technologia LiteSpeed.

Jak widzicie, założenie i prowadzenie bloga nie przysparza wielu trudności – zwłaszcza, jeśli wybierzemy darmowego bloga. Początkujący blogerzy z pewnością poradzą sobie z Bloggerem, z kolei bardziej ambitni mogą spróbować swoich sił na własnym WordPressie.

Pamiętajmy jednak, że jeśli chcemy rozwinąć swojego bloga, własna domena i hosting mogą okazać się niezbędne.

Jak założyć bloga i na nim zarabiać?

O zakładaniu bloga pisałem w wcześniejszych rozdziałach, teraz pora na zarabianie na naszej pracy.

Zarabianie na blogu jest łatwe o ile posiadamy na nim duży ruch i zaangażowanie użytkowników. Najlepiej zapisać bloga do serwisów typu whitepress i linkhouse, dzięki którym będziemy mieli możliwość publikowania płatnych artykułów sponsorowanych.

Poza publikacjami sponsorowanymi możemy zapisać się na
reachablogger gdzie będziemy mogli nawiązać współprace biznesową opierającą się nie tylko na publikacji artykułów.

Dobrym źródłem zarobków i nie wymagającym dużych nakładów pracy jest też Google adSense. Reklamodawcy będą nam płacić za każde kliknięcie reklamy na naszym blogu.

Jak założyć bloga w 2019?