Spis treści
Jak tworzyć nagłówki?
Chyba nie ulega wątpliwości, że nagłówek to jedna z najważniejszych części tesktu. Zapewne zastanawiacie się: “Ale jak to? Przecież treść jest najważniejsza!”. Tylko co Wam po świetnej treści, jeśli nagłówek nie zachęci potencjalnych odbiorców do jej przeczytania?
Nagłówek ma przede wszystkich przyciągać uwagę. Ma sprawić, że ludzie będą klikać w tekst, by zapoznać się z jego treścią. Ma wzbudzić w użytkownikach chęć zdobycia nowej wiedzy lub zaspokojenia ciekawości. W tworzeniu przyciągających uwagę nagłówków mogą nam pomóc formuły copywriterskie.
Czym są formuły Copywriterskie?
Najprościej mówiąc, formuły copywriterskie to pewne schematy tworzenia nagłówków, które mają na celu zachęcenie odbiorców do zapoznania się z daną treścią. Wystarczy wstawić odpowiednie słowa w dany schemat, by stworzyć świetny nagłówek.
Wiele osób jest uprzedzonych do formuł copywriterskich, ponieważ kojarzą się nam z “tanimi chwytami”, stosowanymi przez portale plotkarskie. Niedopowiedzenia, zakłamanie rzeczywistości, sugerowanie odpowiedzi… Jednak formuły copywriterskie same w sobie są całkowicie neutralne. To, czy będą pozytywnie lub negatywnie odbierane, zależy już tylko od treści, z jaką je zestawimy. Ta sama formuła zupełnie inaczej będzie brzmieć, jeśli będzie mowa o aktorce, która powiększyła biust, a jeszcze inaczej, gdy będziemy pisać o marketingu czy finansach.
Stosowanie formuł copywriterskich nie jest więc niczym złym. Pamiętajmy jednak, że nagłówek powinien być pewną obietnicą, którą składamy odbiorcy, a cała treść powinna tę obietnicę spełnić. Jeśli nie będziemy stosować nieczystych zagrywek, formuła copywriterska może okazać się naprawdę skuteczna i to długofalowo.
Popularne formuły copywriterskie
Istnieją setki różnych formuł copywriterskich. Tworzone są one bowiem od wielu lat. My jednak ograniczymy się do 5, które są naprawdę skuteczne.
Listy
Nagłówki typu “5 sposobów na zwiększenie zysków firmy” są jednymi z najskuteczniejszych i jednocześnie najczęściej wykorzystywanych w Internecie i nie tylko. Możemy je zastosować niezależnie od branży, w której działamy. Ich magia polega na tym, że odbiorca od razu wie, jak długiego tekstu może się spodziewać. Dzięki temu zdaje sobie sprawę, ile czasu będzie musiał poświęcić na jego przeczytanie. Ale to nie wszystko.
Magiczne pytanie “Jak…”
Słyszeliście o tzw. frazach z długim ogonem? Są to frazy stworzone w formie pytania, na które bardzo łatwo się pozycjonować. A pytania zaczynające się słowem “jak” są chyba najczęściej wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę. W związku z tym pomagają nam m.in. w pozycjonowaniu strony.
Wytykanie błędów
Każdy z nas w pewnym momencie swojego życia stawia w jakiejś dziedzinie pierwsze kroki. Na początku swojej drogi staramy się chłonąć jak najwięcej wiedzy, a jednocześnie uczymy się na swoich błędach. Nie lubimy popełniać błędów. Dlatego autorzy tego typu nagłówków wykorzystują nasz strach przed ich popełnianiem.
Widząc nagłówek typu: “6 błędów, które mogą zniszczyć Twój związek”, z pewnością w niego klikniesz z obawy, że może dotyczyć Ciebie.
Szybkie efekty, niskie koszty i zero wysiłku?
O tak! Pokusa jest silna, kiedy mowa o drodze na skróty. Przyznajmy sobie szczerze, nie lubimy się za bardzo wysilać, prawda? Skoro możemy zrobić coś szybciej, bez wysiłku i niskim kosztem, chętnie w to pójdziemy. Dlatego nagłówki typu: “Płaski brzuch bez ćwiczeń” albo “Piękna cera w tydzień” z pewnością przykują naszą uwagę.
Pytanie czy stwierdzenie?
Domowe sposoby
Z czym kojarzą Wam się domowe sposoby? Nam przede wszystkim z wykorzystywaniem tego, co mamy w domu. A więc nie musimy iść do sklepu i dodatkowo płacić za coś, by osiągnąć pożądany efekt. A skoro tak, to chętnie skorzystamy z darmowej lub tańszej alternatywy, która nie wymaga od nas nakładów finansowych czy wychodzenia z domu. Ale ta formuła działa na nas również z innych powodów.
Podsumowanie
Jak widzicie, popularne formuły copywriterskie to schematy, które działają z konkretnego powodu. Wpływają na nasze emocje, a także wykorzystują nasze przyzwyczajenia czy chęć zdobycia czegoś niskim kosztem. Ale przede wszystkim oferują nam konkretne korzyści, czyli coś bez czego nie mogą istnieć żadne teksty marketingowe.
Jeśli nie wiesz, czy dana formuła zadziała na Twoich odbiorców, zrób testy. Stwórz kilka nagłówków. Ten sam temat, ale z wykorzystaniem innych formuł. Zmieniaj nagłówki co kilka godzin lub co kilka dni i obserwuj zachowanie użytkowników. Z pewnością po jakimś czasie uda Ci się wybrać kilka formuł, które rzeczywiście najbardziej działają na Twoją grupę odbiorców.
Autor – Anna Łach
Od kilku lat tworzę treści specjalistyczne na blogi, strony i sklepy internetowe. Od dwóch lat zajmuję stanowisko content managera i specjalisty ds. obsługi klienta. Nie ma dla mnie problemów, których nie da się rozwiązać na linii firma – klient. W pracy nazywają mnie „przecinkowym potworem”. Dużą wagę przywiązuję do poprawności tekstów, a wszelkie błędy językowe powodują u mnie palpitacje serca 🙂 Chętnie dzielę się swoją wiedzą na temat tworzenia tekstów i poprawności językowej.
0 komentarzy