SEO Checklist 2019: Skuteczne działania On-Page i Off-Page

Poszukujesz checklisty SEO na 2019 rok? Nie wiesz, co zrobić, by Twoja strona wskoczyła na wyższe pozycje w wyszukiwarce Google? W takim razie dobrze trafiłeś. Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że działania SEO nie powinny ograniczać się do samej witryny.

Optymalizacja treści i odpowiedni dobór słów kluczowych to jedno. Ale ważne jest też linkowanie. Sprawdź, które działania już wdrożyłeś, a nad którymi musisz jeszcze popracować.

Przewodnik po Google Search Console 

Rozdział 1

Podstawy

Rozdział 2

SEO Checklist: Działania On-Page

Rozdział 3

SEO od strony technicznej

Rozdział 4

Link Building Checklist

Rozdział #1

Podstawowe narzędzia

Można powiedzieć, że korzystanie z dostępnych wtyczek i narzędzi SEO to podstawa do poprawnej optymalizacji strony. Jeśli chcesz, by Twoja witryna podskoczyła w rankingach, warto je znać i ich używać.

Google Search Console

Google Search Console to jedno z ważniejszych narzędzi, które pomaga nam śledzić osiągi witryny w wyszukiwarce Google. Sprawdzisz tu m.in. jakie słowa kluczowe generują największy ruch, dodasz mapę witryny czy naprawisz błędy na stronie. Więcej o konfiguracji GSC dowiesz się z mojego poradnika na temat Google Search Console.

Google Analytics

Google Analytics – podobnie jak GSC, również Analytics jest niezwykle skutecznym narzędziem. Dzięki niemu sprawdzisz, jak internauci trafiają na Twoją witrynę oraz jak z niej korzystają. Narzędzie pozwoli Ci zobaczyć, które podstrony generują największy ruch, ile czasu użytkownicy spędzają na stronach, czy jaki jest współczynnik odrzuceń. Warto połączyć GA z GSC, by uzyskać więcej przydatnych informacji.

Wtyczka SEO dla WordPress

Wtyczka SEO dla WordPress – jeśli masz stronę na WP, warto zainstalować wtyczkę SEO. Osobiście polecam SEOPress, ale można skorzystać również z popularnej wtyczki Yoast. Dzięki tym wtyczkom możesz w prosty sposób zarządzać znacznikami meta, które mają wpływ na pozycjonowanie oraz wygląd Twoich postów w wyszukiwarce.

Jak wyszukiwać słowa kluczowe?

Zapewne zdajesz sobie sprawę, że wybór słów kluczowych ma duże znaczenie w optymalizacji SEO. To dzięki nim użytkownicy mogą znaleźć Twoją stronę w wyszukiwarce. Ale jak wyszukiwać słowa kluczowe, które wyszukują użytkownicy Google?

Sugestie Google, strony typu keywordtool.io czy AdWords Keywords Planner to doskonały sposób na wyszukanie standardowych słów kluczowych oraz fraz typu „long tail”. Nieco szerzej poczytacie o tym w artykule o tworzeniu tytułów. Warto też sprawdzać fora internetowe związane z Twoją branżą, ponieważ są one kopalnią pomysłów na słowa kluczowe oraz artykuły.

Rozdział #2

SEO Checklist: Działania On-Page

Są to działania wykonywane bezpośrednio na naszej stronie internetowej. O czym warto w tej kwestii pamiętać?

Słowa kluczowe w adresie URL

Musimy pamiętać, że nasz adres URL pomaga zrozumieć robotom Google, o czym jest nasza strona. Dlatego też warto w adresie dodać nasze słowo kluczowe, na które pozycjonujemy stronę. Jeśli przykładowo piszemy artykuł, dla którego wybraliśmy słowo „triki SEO”, nasz adres powinien wyglądać następująco: damianslimak.pl/triki-seo.

Krótkie URL-e

Ostatnie analizy wyszukiwani Google wykazały, że najlepsze pozycje zajmują strony z krótki adresami URL. Ponadto krótkie adresy również łatwiej udostępnić, zwłaszcza, jeśli do wykorzystania mamy tylko linijkę tekstu.

Umieść słowo kluczowe na początku meta title

Chyba każdy z Was zdaje sobie sprawę z tego, że słowa kluczowe w meta tytułach pomagają nam w pozycjonowaniu. Niejednokrotnie zastanawiamy się jednak, gdzie dokładnie umieścić to słowo. Na początku, w środku, a może na końcu? Okazuje się, że to właśnie frazy umieszczone na początku meta title działają najlepiej.

Modyfikatory meta title

Słowo kluczowe w tytule to jedno. Ale wiesz, jakie „dodatki” w tytułach cieszą się największym powodzeniem? Jeśli chcesz zaistnieć w wyszukiwarce, dodaj do tytułu jedno z następujących słów: „aktualny rok (np. 2019)”, „najlepsze”, „recenzja”, „przegląd”, „poradnik”, „instrukcja”, „przewodnik”. Podobnie działają wyrazy tupu „case study”, „triki”, „sposoby” czy „błędy”. Przykładem może być tytuł: „Triki SEO: Najlepsze sposoby na poprawę widoczności w Google”.

Słowo kluczowe na początku tekstu

Nie bez powodu popularna wtyczka do WordPressa – Yoast SEO – podpowiada, że słowo kluczowe powinno znaleźć się już w pierwszym akapicie. Dlaczego? Bo Google zwraca uwagę przede wszystkim na pierwsze 150 wyrazów na Twojej stronie. Dlatego postaraj się umieścić wśród nich Twoją frazę.

Słowo kluczowe w nagłówkach H1, H2, H3

Jeśli zależy Ci, by użytkownicy odnajdywali Twoją stronę po wpisaniu konkretnego słowa kluczowego, warto użyć go w nagłówkach H1, H2 i H3. To pomoże Ci osiągnąć lepszą pozycję w rankingu dla tego słowa kluczowego.

Optymalizacja grafik

Nie od dziś wiadomo, że Google słabo sobie radzi z „czytaniem” naszych zdjęć i grafik. Żeby roboty Google mogły zrozumieć, co znajduje się na obrazku, trzeba im to po prostu podpowiedzieć. Niezbędne będzie nie tylko uzupełnienie atrybutu ALT (alternatywny tekst obrazka), ale także atrybutu Title, który wyświetli nam się po najechaniu na obrazek. Warto też podczas zapisywania pliku od razu opisać w nazwie, co przedstawia dany obraz.

Synonimy słów kluczowych

Jeszcze kilka lat temu „szprycowanie” artykułów słowami kluczowymi miało sens. Ale wraz z rozwojem inteligencji algorytmów Google, takie działania odchodzą do lamusa. Tekst naszpikowany tymi samymi frazami jest źle widziany zarówno przez użytkowników, jak i przez algorytmy wyszukiwarek. Używajmy więc synonimów oraz tzw. LSI keywords, czyli semantycznych słów kluczowych. Są to słowa, które spokrewnione są z naszym słowem kluczowym, jednak niekoniecznie są to synonimy, np. wyraz aparat może być takim słowem LSI dla wyrazu fotografia.

Linki zewnętrzne i wewnętrzne

Linkowanie do innych stron jest dość istotne w optymalizacji strony, ponieważ pokazuje Google, że nasze treści są godne zaufania. Pamiętaj jednak, by linkować jedynie do zaufanych stron, np. pisząc artykuł o SEO, warto powoływać się na autorytety w tej dziedzinie i linkować do stron znanych specjalistów SEO.
Warto jednak w artykule odnosić się również do wcześniej publikowanych przez nas tekstów za pomocą anchor linku, który poinformuje Google, o czym jest linkowany tekst.

Rozdział #3

SEO od strony technicznej

Problemy techniczne mogą niestety wpłynąć negatywnie na Twoje pozycjonowanie. Ale jest kilka podstawowych punktów, na które powinieneś zwrócić uwagę.

Błąd indeksowania

Jest to błąd, który czasem trudno zauważyć. Może się np. okazać, że nasza strona czy podstrona w ogóle nie zostały umieszczone w rankingu Google, bo wyszukiwarka w ogóle nie zindeksowała tej podstrony. A jeśli Google nie widzi naszej strony, nie znajdziemy się w rankingu. Każdy taki błąd możemy znaleźć w panelu GSC. W obecnej wersji klikamy Indeksowanie  Stan. Skąd biorą się błędy indeksowania? Ich powodem może być np. nieprawidłowe wdrożenie nowej wersji strony, brak przekierowania na nową stronę, źle napisane aplikacje i CMSy czy źle napisane szablony do WordPressa.

Jak Google widzi stronę?

W GSC w zakładce Indeksowanie znajdziemy opcję Pobierz jako Google. Dzięki niej będziemy mogli zobaczyć naszą stronę oczami robotów wyszukiwarki. Taki podgląd umożliwi nam zobaczenie wszelkich błędów i usterek, które mogą mieć wpływ na nasz ranking.

Niedziałające linki

To również kolejna rzecz, którą możemy sprawdzić w GSC albo w wielu innych narzędziach do skanowania strony pod kątem niedziałających linków. Chyba nikt z nas nie lubi, gdy wchodzi na stronę i wyświetla mu się „błąd 404”. Google boty też tego nie lubią. Dlatego warto to co jakiś czas sprawdzać.

Szybkość ładowania strony

O tym, jak ważna jest szybkość wczytywania witryny pisałem już w artykule Szybkość działania strony a konwersja. W skrócie – im dłużej ładuje się Twoja strona, tym większa szansa, że użytkownicy ją szybciej opuszczą. Dlatego skorzystaj z narzędzia PageSpeed Insights, by sprawdzić, jak długo wczytuje się Twoja strona. Tam też dostaniesz pomocne wskazówki, co zmienić lub jak wyeliminować błędy, które spowalniają stronę.

Twoja strona a urządzenia mobilne

W dzisiejszych czasach większość osób przegląda strony korzystając ze smartfonów czy tabletów. Google zwraca dużą uwagę na to, czy witryna jest responsywna i ma to wpływ na nasz ranking. Na szczęście możemy to łatwo sprawdzić za pomocą testu optymalizacji Google lub wielu innych narzędzi.

Szyfrowanie strony – Certyfikat SSL

Posiadanie certyfikatu SSL na stronie jest jednym z czynników rankingowych Google. W czasach, gdy hakerów jest coraz więcej, a z płatności online korzysta masa osób, bezpieczeństwo użytkowników jest najważniejsze. Dlatego jeśli przechowujesz jakiekolwiek dane klientów na stronie, certyfikat SSL to podstawa. Dzięki niemu użytkownicy korzystają z szyfrowanego połączenia, które chroni poufne dane.

Duplicate Meta Tags

Tak samo jak Google nie lubi duplicate content, tak samo negatywnie podchodzi do zduplikowanych metatagów. Dlatego warto sprawdzić w GSC, czy nie posiadamy takowych na naszej witrynie. Ponadto sprawdzimy również, czy nasze metatagi nie są zbyt krótkie lub zbyt długie.

Artykuły gościnne

Artykuły gościnne to dobry sposób na budowanie bazy linków. Jednak publikowanie artykułów na byle jakich stronach nic Ci nie da. Dlatego też postaraj się o umieszczenie tekstu na zaufanych witrynach związanych z Twoją branżą. Oprócz wartościowego linku masz również szansę na spory ruch z takiej strony.

Skąd brać wartościowe linki?

Chcesz zamieścić gdzieś swój artykuł, ale nie wiesz, gdzie? To proste! Zobacz, jak to robi Twoja konkurencja. Wystarczy, że zamieścisz adres URL Twojego konkurenta w bezpłatnym narzędziu Link Explorer, a dowiesz się, jakie zaufane strony do niego linkują.

A może podcasty?

Podcasty działają podobnie jak artykuły gościnne. Być może masz znajomego, który zajmuje się prowadzeniem podcastów i chętnie przeprowadzi z Tobą mały wywiad? Taka forma przekazywania wiedzy jest o wiele ciekawsza, a przy okazji można na stronie z podcastem zamieścić swój link.

Call Now ButtonZadzwoń 667 019 312