Spis treści
Współcześnie żyjemy w kulturze obrazkowej, a to oznacza, że strony raczej przeglądamy niż czytamy. Nudny i mało chwytliwy tytuł artykułu może więc umknąć odbiorcy w czasie “scrollowania” Facebooka czy Twittera.
Stworzenie oryginalnego i intrygującego tytułu to często jedyna szansa, by w jakikolwiek sposób trafić na czytelnika.
Jak to zrobić? Opowiem w dalszej części artykułu.
Formy tytułów
Tytuły artykułów mogą występować w różnych formach.
- Stwierdzenie: Poznaj najlepsze narzędzia do analizy SEO
- Pytanie: Jakie są najlepsze narzędzia do analizy SEO?
- Poradnik: Jak wybrać odpowiednie narzędzia do analizy SEO
- Wyliczanka: 5 sposobów na wyjątkowe picie kawy
Jeśli chodzi o wyliczanki, ostatnio bardzo popularne jest dodawanie intrygujących, szczegółowych podtytułów. W tym przypadku wyglądałoby to następująco: “5 sposobów na wyjątkowe picie kawy. Numer 4 wymiata!”. Założę się, że wiele osób kliknie w taki artykuł tylko po to, żeby zobaczyć numer 4. - Zwrot do czytelnika: Co musisz zrobić, by picie kawy było wyjątkowym przeżyciem
Wśród podanych rodzajów, największe rekordy popularności biją wyliczanki, które są typowymi clikbaitami.
Skąd brać pomysły na tytuły?
Zanim zaczniesz pracować nad tytułem, musisz wymyślić temat, który określi ramy Twojego tekstu. O czym ludzie chcieliby przeczytać? Jakie są ich potrzeby? Na jakie pytania najczęściej szukają odpowiedzi?
1 Google podpowiedzi podczas wpisywania.
Wśród najczęściej wyszukiwanych przez użytkowników haseł znajdują się pytania. Ludzie szukają odpowiedzi na ich problemy, poradników i przydatnych rozwiązań. Warto więc wpisać jakieś słowo w wyszukiwarkę i zobaczyć, co nam podpowiada Google. Wyszukiwarka przedstawi pokrewne słowa kluczowe, czyli ukryte indeksowanie semantyczne (LSI). Wszystko dzięki zaawansowanemu systemowi RankBrain, który interpretuje zapytania użytkowników, tak by oprócz konkretnych zapytań wyświetlać także inne słowa i frazy, mające podobne znaczenie. Być może w ten sposób znajdziemy dobry i chwytliwy tytuł, który będzie miał dużą klikalność.
Poniżej przedstawiam trik, jak wyciągnąć przedpowiedzi do wpisywanych przez nas słów
2 Google podpowiedzi na dole strony.
Prócz podpowiedzi w okienku z lupką, przydatne pomysły możemy znaleźć również w dolnej sekcji wyszukiwarki, która przedstawia nam wyszukiwania podobne.
3 Adwords Keyword Planner – Planer słów kluczowych.
Adwords Keywords Planner – to znane narzędzie od Google pomaga nam wyszukiwać słowa kluczowe związane z naszymi produktami czy usługami. Pokazuje także trendy dotyczące poszczególnych fraz. By znaleźć dobry temat, warto szczególnie zwrócić uwagę na słowa z długim ogonem. Niestety, aby to narzędzie działało, trzeba mieć kampanie AdWords ze środkami na koncie.
4 YouTube
Ten znany serwis również może być dla nas inspiracją. Po pierwsze – tu także dostajemy podpowiedzi w trakcie wyszukiwania. Po drugie – możemy zobaczyć, jakie filmiki związane z daną tematyką robią największą furorę i dowiedzieć się, o czym najchętniej rozmawiają vlogerzy.
5 Semstorm (narzędzie płatne)
Jest to narzędzie, które usprawnia pracę nad widocznością naszej witryny w wynikach wyszukiwania. Wśród przydatnych opcji znajduje się tu również generator tematów. Wystarczy tylko wpisać słowo kluczowe związane z naszą witryną, by otrzymać listę pytań czy fraz, które najczęściej wpisują internauci w wyszukiwarkę i które związane są z danym słowem kluczowym.
6 BuzzSumo
Jest to bardzo prosta strona internetowa. Wystarczy, że wpiszemy rodzaj branży czy interesujące nas tematy, by dostać listę tematów, które są najbardziej popularne. Co ważne, twórcy BuzzSumo postarali się, bo narzędzie działa już nie tylko w języku angielskim, ale także i polskim.
7 Content Idea Generator.
To angielskojęzyczna strona, ale jak wiadomo – w marketingu nie da się działać bez znajomości tego języka. Wystarczy, że wpiszemy jakieś słowo, byśmy dostali gotowy tytuł artykułu.
8 Headline Analyzer.
Jeśli nie jesteście pewni, czy Wasz tytuł jest wystarczająco interesujący, możecie skorzystać z tego narzędzia. Co prawda, lepiej działa w języku angielskim niż polskim, ale i tak warto wziąć go pod uwagę.
9 Hub Spot Blog Topic Generator.
Nie masz pomysłu, na jaki temat przygotować kolejny post na blogu? Wystarczy, że wpiszesz 3 słowa kluczowe, by otrzymać kilka gotowych propozycji.
Super pomysły. Warto również dodać, że ludzie zadają pytania inaczej w google a inaczej w youtube. I jeśli idzie o YouTube to chyba najcześciej pytania zaczynają się od „jak…………”
Czasami korzystam z Google Trends i samej wyszukiwarki, ale na jutube ludzie często dają fajne tytuły z których można złożyć niezły tytuł :))