Spis treści
Pod względem wizualnym blog jest przejrzysty i zawiera wszystko, co potrzeba. Jednak ja skupiam się na optymalizacji technicznej SEO, a tu już potrzebne są pewne usprawnienia. Zaczynajmy więc!
Co zastałem ?
Szybki rzut oka na gtmetrix.com:
Certyfikat SSL wdrożony z błędami
Brak połączonych plików css i js
Minimalize redirects
Problem ze zdjęciami w Sliderze. Pewnie slider był tworzony, gdy na stronie nie było wdrożonego certyfikatu.
Minify css i js
Brak kompresji GZIP
Źle podłączone pliki fb
Brak optymalizacji obrazów i ich skalowania
Problem nie był bardzo duży, bo tylko 75KB redukcji rozmiaru strony. Niestety nie mam informacji o optymalizacji obrazów, bo Dawid w czasie wymiany maili ze mną zainstalował sam wtyczkę, którą mu zaproponowałem i zoptymalizował obrazy. Wygląda na to, że wtyczka zrobiła swoją robotę. Redukcja na poziomie 46,7 kompresji robi wrażenie.
Bałagan w motywach na serwerze
7 szablonów zainstalowanych, używany tylko jeden i to jeszcze niezaktualizowany do najnowszej wersji. Będziemy musieli się pozbyć tych niewykorzystywanych.
Przegląd wtyczek
- Akismet antyspam – Zostaje
- Compress JPEG & PNG images – Zainstalowana za moją radą
- Contact Form 7 – Zostaje
- Custom User Profile Photo – Do usunięcia, duplikuje się z wtyczką Simple Author Box
- GDPR Cookie Consent – Zostaje
- Klasyczny edytor – Ja bym proponował przerzucić się już na Gutenberga i usunąć tę wtyczkę, ale wybór zostawiam Dawidowi
- Loco Translate – Jeśli wszystko już przetłumaczone, to do skasowania
- PC Hide Pages – Do usunięcia, zastosowana do dziwnego rozwiązania opisanego poniżej
- Rank Math SEO – Zainstalowana przez Dawida
zamiast YoastSEO po przeczytaniu moich artykułów. - Responsive Facebook Page Plugin – Jeśli potrzebna jej funkcjonalność, to może zostać, choć proponuję usunięcie
- Simple Author Box – Zostaje
- Statebuilt Facebook Page Like Popup – Jeśli potrzebna jej funkcjonalność, to może zostać, choć proponuje usunięcie
- UpdraftPlus – Kopia/przywracanie – Zostaje
- W3 Total Cache – Zainstalowana przy konsultacji ze mną. Niestety nie mamy na serwerze litespeed, więc W3 Total Cache musi wystarczyć
- What The File – Do usunięcia
- Wordfence Security – Oczywiście zostaje, choć należy wdrożyć kilka zabezpieczeń samemu i nie polegać w 100% na tej wtyczce.
Optymalizację czas zacząć!
Konfiguracja W3 total cache
Dzięki wtyczce mamy cachowanie wordpressa i naprawę błędów, które wymieniłem wcześniej.
- Brak połączonych plików css i js
- Minify css i js
- Brak kompresji GZIP
Budujemy Menu
Dawid bardzo dziwnie rozwiązał menu, a mianowicie nie stworzył sobie żadnego w zakładce „Wygląd -> Menu”, a używał domyślnie generowanego przez WordPressa, dlatego musiał zainstalować dodatkową wtyczkę „PC Hide Pages„, która ukrywała strony np. Politykę prywatności.
Przebudowanie strony na generowane ręcznie pozwoliło usunąć niepotrzebną wtyczkę. Dodatkowo pozwala budować rozwijane menu w przyszłości.
Zalecam też nie wrzucać do menu zakładki „STRONA GŁÓWNA”. Powrót na stronę główną serwisu zawsze jest dostępny pod logotypem. Dzięki temu zabiegowi zyskujemy cenne miejsce w menu.
Naprawa SSL – trudniejszy sposób
Wykorzystałem do tego celu wtyczkę Better Search Replace, dzięki której podmieniłem odwołania https:// na https://. Automatycznie dzięki zmianie protokołu został usunięty problem „Minimalize redirects„.
Jeśli jesteś mniej doświadczonym użytkownikiem i boisz się, że coś sobie popsujesz na serwisie, zdecydowanie polecam „Really Simple SSL„. Proszę nie sugerować się tym, że ta wtyczka jest mało wydajna i zabija serwery, jak to mówią niektórzy. Jak by tak było, to nie polecaliby jej w poradnikach na firmach hostingowych ;D
Usuwamy nieużywane motywy i aktualizujemy aktualny
Usunięcie niewykorzystywanych motywów to 30 sekund zabawy. Po prostu otwieramy je w zakładce Wygląd -> Motywy i klikamy „usuń” w prawym dolnym roku.
Gorzej wygląda sprawa z aktualizacją motywu. Mimo wpisanego kodu licencji, motyw nie chce się zaktualizować. Po kilku próbach nie pozostało mi nic innego, jak zgłosić problem Dawidowi i przekierować go do supportu z pytaniem o wyjaśnienie problemu. Na moment pisania artykułu problem pozostaje nierozwiązany :(.
Optymalizacja pod SEO
Dawid, po zapoznaniu się z moimi artykułami, zainstalował Rank Math – na ten moment bodajże najlepszą wtyczkę dostosowującą serwis pod SEO, usuwając tym samym Yoast SEO.
I wszystko byłoby fajnie, ale w przypadku Yoasta pamiętał, aby zgłosić mapę serwisu do Google Search Console. Zapomniał jednak o tym po zmianie wtyczki, choć aktywował ten moduł w Rank Math.
Dlatego pierwszą czynnością było dodanie aktualnej mapy serwisu do GSC, ale wystąpił błąd, którym byłem bardzo zaskoczony.
Stara wersja php 5.4
Podczas dodawania mapy serwisu wyskoczył mi błąd serwowany przez Rank Math.
Szczerze mówiąc, nie spodziewałem się, że domyślnie coś może działać na starszej wersji php niż 5.6, którego – jak by nie patrzeć – wsparcie skończyło się 31 grudnia 2018 roku. Piszę ten artykuł 3.05.2019, czyli pięć miesięcy od zakończenia wsparcia dla 5.6.
Proszę zauważyć, że błąd Rank Math zgłosił „Wymagana wersja 5.6 lub wyższa„. Chwila grzebania w cpanelu i oto, co uzyskujemy ;D
Można powiedzieć Awesome, zamiast używania dużej ilości niecenzuralnych słów o konfiguracji hostingu. Pozdrawiam Ehost.pl.
Ciekawostka: PHP w wersji 5.4.x stracił wsparcie 3 września 2015 roku, czyli dobre 4 lata temu. Jeszcze raz gratulacje dla osób, które zarządzają hostingiem.
Co prawda, jest informacja w Cpanelu o możliwości zmiany PHP na nowszą, ale wymaga to zmiany pliku .htaccess i nie ma możliwości wykonania tego z poziomu Cpanelu. Ja z taką zmianą jestem w stanie sobie poradzić w kilka chwil, ale użytkownik, który tylko chce prowadzić bloga – już nie. Należy zwrócić również uwagę na brak najnowszej wersji PHP dostępnej do wdrożenia, czyli 7.3.
Dlaczego zmiana wersji PHP jest taka ważna? Ignorując nawet fakt, że większość wtyczek działa od wersji 5.6, to różnica wydajności między PHP 5.6 a 7.0 to jakieś 30%. Pamiętajmy, że na serwerze aktywne było 5.4, a najbardziej aktualna wersja PHP to 7.3
Dawid niestety opłacił niedawno hosting na kolejny rok, więc nie proponowałem przenosin na inny hosting, choć pod koniec okresu rozliczeniowego na pewno to zaproponuje. Jeśli chcecie wiedzieć, który hosting aktualnie polecam, zajrzyjcie do zakładki Narzędzia.
Z szybkich testów po zmianie wersji php czas ładowania strony spadł z 4.5 do 3.2 sekundy, czyli sama zmiana wersji php przyspieszyła nam stronę o ponad 1 sekundę.
Wracając do mapy serwisu, na której wykryłem nieaktualną wersję PHP, dodawanie jej przeszło bez najmniejszych problemów.
Rank Math – konfiguracja
Jestem zwolennikiem technologi AMP i jeśli można, wdrażam ją na każdym serwisie, dlatego i w tym przypadku ją wdrożyłem.
Na początek prosta instalacja wtyczki do AMP. Wiem, jest kilka innych zamieników, ale to kwestia przyzwyczajenia.
Dodatkowo aktywacja AMP w Rank Math w ustawieniach.
I mamy AMP wdrożone na stronie.
Dodatkowo kilka ustawień optymalizacyjnych SEO w Rank Math, ale o nich w innym artykule.
Optymalizacja 75KiB
Dlaczego by nie? To zawsze zaoszczędzone 75KiB transferu. Jak to mówił król Julian:
Teraz prędko, zanim dotrze do nas, że to bez sensu.
Król Julian
Chociaż ładnie będzie wyglądało w statystykach. Wygląda super, ale tak jak wspomniałem, to sztuka dla sztuki w tym przypadku.
Długość URL w artykułach
Google promuje krótkie adresy URL. Jest o tym w internecie bardzo dużo artykułów popartych badaniami i dlatego adres typu:
https://dawidharacz.com/100-pomyslow-na-nawyki-i-cele-metoda-kaizen/
można spokojnie skrócić do:
https://dawidharacz.com/pomysly-kaizen
A stare URL przekierować za pomocą wtyczki np.:
Zostawiam zadanie poprawienia treści Dawidowi.
Dobry adres strony to taki, który można podyktować przez telefon bez powtarzania go
Damian Ślimak
Denerwujące linki w nowych oknach
Artykuły są pisane w poprawny sposób, jeśli chodzi o optymalizację pod kątem wyszukiwarki. Zawierają nagłówki h2 i h3, podzielone są na akapity, mają odpowiednią długość, a także mają pogrubienie ważniejszych treści w artykule.
Tylko linki w treści artykułów otwierają się w nowych zakładkach, co mnie osobiście drażni i pewnie z 90% osób czytających ten blog. Zalecam usunięcie target=”_blank” z linków wewnątrz serwisu, a zostawienie ich dla linków prowadzących na inne strony.
Edytor klasyczny
Nie rozumiem, ale akceptuję. Gutenberg już pozbył się chorób wieku dziecięcego i obecnie nadaje się idealnie do pisania artykułów. Jak dla mnie, pisanie w Gutenbergu jest dużo łatwiejsze, jeśli chodzi o wstawianie zdjęć i zarządzanie nagłówkami artykułu. Do tego mam szybki podgląd spisu treści z możliwością przeskoczenia do odpowiedniej części artykułu.
Dodatkowe zalecane wtyczki
Dawid podczas rozmowy wspomniał, że planuje pisać recenzje książek, dlatego polecam zainstalować wtyczkę Autor Hreview.
Autor Hreview
Za pomocą dodaję blok recenzji do artykułu, który prezentuje się bardzo dobrze.
A dodatkowo tworzy Structured Data dla recenzji, dzięki czemu nasz wynik wyszukiwania w wyszukiwarce Google prezentuje się zdecydowanie lepiej niż konkurencji i przyciąga większą uwagę potencjalnego czytelnika.
Table of Contents
Wtyczka opcjonalna, tworzy spis treści do artykułów, dlatego decyzję o jej zainstalowaniu zostawiam autorowi bloga.
Istnieje kilka podobnych wtyczek z tej kategorii. Proponowałbym przetestować kilka i wybrać tę, która spełnia najlepiej nasze oczekiwania.
kk Star Ratings
Wtyczka pozwala oceniać użytkownikom artykuł w skali 5-stopniowej, a wyniki są zapisywane z wykorzystaniem Structured data i Google potrafi je wyświetlać w wynikach wyszukiwania.
Zanim u Dawida Google przeindeksuje wpisy, a użytkownicy ocenią artykuły, trochę potrwa. Dlatego poniżej przykład z bloga, którego właśnie czytasz.
Co dalej z pozycjonowaniem?
Zdecydowanie Dawid musi pozyskać linki do swojego serwisu. Aktualnie według Ahrefsa ma aż 2. Nie rozmawiałem z nim o tym, w jaki sposób chce pozyskiwać linki, ale jeśli nie chce inwestować pieniędzy, to najprostszym sposobem jest wymiana artykułów gościnnych na innych stronach o podobnej tematyce i występowanie w roli eksperta.
Można też komentować blogi innych osób i zostawiać linka do swojego artykułu. Niestety wtedy będziemy w większości zdobywać linki typu nofollow, które w uproszczeniu mają mniejszą siłę, jeśli chodzi o pozycjonowanie.
Musimy też liczyć się z tym, że wiele blogów ma moderację komentarzy i ich autorzy mogą uznać nasz wpis za spam. Warto więc zamieszczać bardziej rozbudowane komentarze, które są wartościowe pod względem merytorycznym, zarówno dla innych użytkowników bloga, jak i samego autora. Wówczas istnieje większa szansa, że nasz komentarz zostanie zaakceptowany.
0 komentarzy