Google Search Console – Poradnik

Damian Ślimak | Ostatnia aktualizacja Lut 14, 2019

Google w styczniu 2018 roku wprowadził “nową” wersję usługi o nazwie Google Search Console, w skrócie zwaną GSC.

Niestety do tej pory nie otrzymała ona wszystkich funkcjonalności ze swojej starej wersji. Na szczęście mamy teraz przełącznik, który pozwala zmienić wybraną wersję.

Dlaczego nie Google narzędzia dla Webmasterów?

Dokładnie 20 maja 2015 roku usługa przeszła rebranding i wcześniejsza nazwa została zmieniona na aktualną.

Przewodnik po Google Search Console 

Rozdział 1

Instalacja

Rozdział 2

Mapa Serwisu /Sitemap

ROZDZIAŁ 3

Triki

Rozdział #1

Gooogle Search Console Instalacja

W tym dziale pokażę, w jaki sposób zainstalować Google Search Console.

Przedstawię sposoby dla najpopularniejszego systemu CMS, jakim jest WordPress, jak i dla systemu sklepowego PrestaShop.

Dodatkowo przedstawię uniwersalny sposób na instalację na prawie każdej stronie www.

 

Zakładanie konta Google Search Console

Aby założyć konto GSC, potrzebujemy mieć aktywne konto Google.

Następnie wchodzimy na stronę https://search.google.com/search-console i klikamy niebieski przycisk “Rozpocznij”.

Po załadowaniu strony klikamy “+ Dodaj usługę” i wpisujemy adres naszej strony www. Tutaj ważna rzecz – Google rozróżnia http:// od https://, dlatego ważne jest, aby podać odpowiedni protokół.

 

Następnie zacznie się proces weryfikacji domeny dostępny w kilku wariantach. Do wyboru mamy:

Weryfikacja przez plik HTML

Pobieramy plik z GSC, który ma charakterystyczną nazwę zaczynającą się od słowa google, a następnie 16 losowych znaków i rozszerzenie .html.

Tak przygotowany plik wgrywamy do katalogu głównego naszego serwisu. Czasami może zdarzyć się, że plik będzie niewidoczny. Wtedy należy wybrać inną opcję albo skonfigurować ustawienia .htaccess.

Jest to zalecana metoda weryfikacji przez Google, choć na pewno nie najszybsza, ponieważ wymaga ręcznego wgrania pliku na serwer.

Jeśli korzystamy z WordPressa, do wgrania tego pliku możemy wykorzystać opisywaną już w innym artykule wtyczkę  WP FILE MANAGER. Poniżej przedstawiam instrukcję, w której opisuje krok po kroku, jak wgrać plik na hosting:

  1.  Z menu wybieramy wtyczkę
  2.  Upewniamy się, że mamy wybrany główny folder WordPressa
  3. Klikamy w ikonę odpowiedzialną za wgrywanie plików na serwer.

Po wgraniu pliku na serwer należy przetestować, czy działa. W tym celu należy przez przeglądarkę otworzyć https://mojadomena.pl/google9432129c8d17e249.html, gdzie oczywiście trzeba podstawić swoją nazwę pliku. Jeśli się otwiera, możemy potwierdzić wgranie pliku przez kliknięcie weryfikuj w GSC.

Jeśli zdarzy się, że nasz plik nie będzie się ładował, musimy skorzystać z edycji pliku .htaccess, aby dodać uprawnienia do jego wyświetlania.

 

Weryfikacja przez Tag HTML

W większości CMSów jest to najłatwiejsza forma weryfikacji strony dla GSC.

Polega ona na umieszczeniu między znacznikami <head> i </head> odpowiedniego znacznika, który jest odpowiedzialny za weryfikację domeny.

<meta name=”google-site-verificationcontent=”dcHTJq5_Xqp7ACC15hHdCzf2l9MSTPGCKKHgBphueDE” />

Na szczęście nie musisz umieć kodować, aby umieścić ten znacznik w stronie. Choć zdecydowanie przyspieszyłoby to zadanie, gdybyśmy nie mieli możliwości wstawienia znacznika przez CMS.

W WordPressie aktualnie do SEO  polecam  polecam wtyczkę SeoPress, która posiada dużo ułatwień odnośnie do integracjii z narzędziami analitycznymi takimi jak: GSC, Bing site verification, Pinterest site verification i Yandex site verification.

Powyżej pokazuje kolejność czynności, które trzeba wykonać, aby odszukać pole do wpisania kodu podanego przez GSC. Pamiętać należy, że kod to ten pogrubiony bez dodatkowych znaczników i znaków:

<meta name=”google-site-verificationcontent=”dcHTJq5_Xqp7ACC15hHdCzf2l9MSTPGCKKHgBphueDE” />

Prawda, że proste?

Weryfikacja przez Google Analytics

Jeśli mamy na stronie aktywną usługę statystyk dostarczanych przez Google o nazwie Analytics i chcemy wykorzystać ten sam adres email, to  wystarczy wybrać  weryfikację za pomocą Google Analytics.

Nie musimy instalować żadnych kodów, ani wgrywać plików na serwer, po prostu weryfikujemy swoją stronę i możemy przejść do pracy z GSC.

Polecam od razu podłączyć GSC jako źródło danych dla Analytics, dzięki czemu będziemy mieli dostęp do statystyk z GCS na poziomie raportów z Analytics.

Powyżej przykład, jak to zrobić. Jest to czynność niezwykle prosta i zajmująca mało czasu, a dzięki niej dostarczamy wartościowe dane do naszych statystyk. 

Weryfikacja przez Google Tag Manager

Początkującym użytkownikom nie polecam weryfikacji przez Google Tag Managera, ponieważ to narzędzie samo w sobie jest skomplikowane.

Dodawanie uprawnień dla użytkowników Google Search Console

  1. W górnym rogu wybieramy domenę dla której chcemy przypisać uprawnienia
  2.  Następnie wybieramy ustawienia w lewym dolnym roku
  3. W środkowej części ekranu wybieramy “Użytkownicy i uprawnienia”
  4. Klikamy przycisk “Dodaj użytkownika” i wpisujemy jego email

 

ROZDZIAŁ #2

Sitemap – Dodawanie i zarządzanie w Google Search Console

Sitemap to jedna z najważniejszych funkcji dostępnych w GSC.

W rozdziale pokazuję, jak wygenerować i pobrać link do sitemap z WordPressa dla popularnych wtyczek Yoast SEO i SEOPress

Jak dodać Sitemap do Google Search Console?

  1. Z menu po lewej stronie wybieramy “Mapy witryn”
  2. Następnie podajemy adres naszej mapy witryny. Jak go uzyskać, pokazuje poniżej dla najpopularniejszych wtyczek.
  3. Jak podamy adres, to klikamy przycisk “Prześlij”
  4. Stan naszej mapy możemy obserwować w obszarze zaznaczonym w punkcie 4.

Proszę pamiętać,  że nie ma ograniczenia co do ilości dodanych map dla danej domeny.

SEOPress – Google Search Console

  1. Klikamy w menu lewym “SEO”
  2. Następnie z submenu wybieramy XML / HTML Sitemap
  3. Pod przyciskiem “VIEW  YOUR SITEMAP” wyświetla się adres naszej mapy serwisu
  4. Jeśli mapa serwisu się nie ładuje, klikamy “FLUSH PERMALINKS” w celu przeładowania struktury linków na naszej stronie. Po tym zabiegu wracamy do punktu nr 3
  5. W pasku przeglądarki mamy dokładny adres naszej mapy.

YoastSEO – Google Search Console

  1. Klikamy w menu lewym “SEO”
  2. Następnie z submenu wybieramy “Ogólne”
  3. Z zakładki u góry wybieramy tę z nazwą “Funkcje”
  4. Teraz obok napisy “Mapa strony XML” klikamy w znaczek zapytania
  5. Nasza Mapa strony znajduje się pod napisem “Zobacz mapę strony XML”
  6. W pasku przeglądarki mamy dokładny adres naszej mapy.

ROZDZIAŁ #2

TRIKI

Zaawansowana analiza ruchu w Google Search Console

Zaawansowana analiza ruchu przychądzącego na nasz serwis