Zobacz jak tworzyć opisy do sklepów

Damian Ślimak | Ostatnia aktualizacja 16 listopada 2018

Nie od dziś wiadomo, że dla Google “Content is King”, a dla sklepów internetowych to “być albo nie być” w wynikach wyszukiwania.

W artykule przedstawiam sposoby i triki na stworzenie doskonałych opisów, przyjaznych nie tylko wyszukiwarkom, ale przede wszystkim twoim klientom.

Zobacz, jak pisać opisy !

Opisy kategorii

Opisy kategorii to przede wszystkim istotne źródło informacji dla użytkowników. Potencjalny klient chce wiedzieć, jakiego asortymentu w sklepie może się spodziewać. Ale opisy te mają również znaczenie w pozycjonowaniu sklepu internetowego.

Aby wprowadzić kategorię w sklepie opartym na systemie PrestaShop, wystarczy zalogować się do panelu administracyjnego, a następnie odszukać w menu po lewej stronie zakładkę Katalog→Kategorie. Klikamy „Dodaj nową kategorię (Add new category)” i uzupełniamy poszczególne pola. Przyjmijmy, że posiadamy sklep z odzieżą damską. Wówczas do wpisania będziemy mieć np. „Sukienki”. Następnie zaznaczamy opcję wyświetlania kategorii.

Kolejne pole to „Kategoria nadrzędna” (Parent category), gdzie możemy ustawić, jakie miejsce w hierarchii wszystkich kategorii zajmą nasze sukienki. Struktura kategorii może składać się z wielu poziomów, jednak aby poruszanie się po sklepie było proste i przyjemne, nie zaleca się tworzenia więcej niż dwóch podkategorii.

Kolejnym krokiem jest uzupełnienie opisu kategorii. Pamiętajmy, by zachęcał on do odwiedzenia sklepu i opisywał dostępne produkty, np.:

“Sukienka to nieodłączny element garderoby każdej kobiety. To dzięki niej czujemy się bardziej kobieco, seksownie i pięknie. W zależności od okazji, pory roku czy rodzaju sylwetki możemy wybrać spośród różnych modeli i fasonów sukienek. Wśród naszych sukienek znajdziecie kreacje wizytowe, wieczorowe, sukienki sportowe, a także sukienki codzienne. Posiadamy ubrania dla pań szczupłych i puszystych. Każda znajdzie tu coś dla siebie.”

Optymalna długość opisu kategorii to jakieś 1000-2000 znaków. Ważne, by treść była unikalna i zawierała najważniejsze dla nas słowa kluczowe.

Kiedy ten opis mamy już za sobą, ustawiamy obrazek oraz miniaturkę dla kategorii.

Przechodzimy do sekcji, która jest najistotniejsza z punktu widzenia SEO, czyli uzupełniania meta znaczników. To właśnie od nich zależy, jak nasze kategorie będą prezentować się w wynikach wyszukiwania. Co ważne, mają one wpływ na naszą pozycję w Google. Co tutaj znajdziemy?

  • Meta title – tytułpojawi się w wynikach Google, jego maksymalna długość to 70 znaków
  • Meta description – opisW wynikach wyszukiwania umieszczony jest pod tytułem, jeszcze do niedawna jego maksymalna długość wynosiła 160 znaków, obecnie jest to ok. 300 znaków
  • Meta keywords – Słowa kluczoweOpisują daną kategorię. (wskaźnik wycofany z użycia)

Jakie cechy powinien posiadać idealny meta opis kategorii ?

  • Unikalnośćby uniknąć duplicate content, musimy zadbać o unikatowy opis, a więc taki, który nie będzie skopiowany z innych stron i który będzie stworzony przez nas od początku do końca.
  • Zachętabyć może właśnie ten krótki opis w wyszukiwarce zadecyduje o tym, czy potencjalny klient wybierze nasz sklep. Postarajmy się więc, by opis zachęcał do zakupu i wzywał do działania. Informacja o zniżkach, jakości, konkurencyjnych cenach? To wszystko może znaleźć się w naszym meta opisie.
  • Informacjaco potencjalny klient może znaleźć w Twoim sklepie? Poinformuj go o tym i przedstaw mu ewentualne korzyści
  • Słowa kluczowegdy użytkownik wpisuje w wyszukiwarce hasło, np. sukienki, odpowiednie frazy kluczowe w naszym opisie wyświetlają się jako pogrubione. Dzięki temu użytkownik ma pewność, że znajdzie tu właśnie to, czego szuka. Pamiętajmy jednak, że z frazami kluczowymi nie warto przesadzać, zwłaszcza że opis nie będzie zbyt długi. Jedna czy maksymalnie dwie frazy w zupełności wystarczą. W przeciwnym razie nasz opis będzie wyglądał sztucznie, a boty wyszukiwarki mogą to wykryć.

Ponadto w tej sekcji możemy również zmienić bezpośredni link do kategorii, a więc „Friendly URL”. Powinien być on przyjazny dla użytkowników, a więc w miarę krótki, tak aby łatwo było go zapamiętać.

Na koniec mamy jeszcze opcję ustawienia, kto może mieć dostęp do kategorii – wszyscy odwiedzający, goście lub jedynie zalogowani klienci.

Opisy produktów

Sklepy internetowe mają to do siebie, że klient nie może tutaj dotknąć produktu i sprawdzić, jak rzeczywiście wygląda. Aby ułatwić mu dokonanie zakupu, powinniśmy więc zadbać nie tylko o wysokiej jakości zdjęcia (najlepiej 360 stopni albo z możliwością powiększenia), ale także o opis produktu.

Czytając opis, potencjalny klient powinien dowiedzieć się wszystkiego – co to za produkt, jakie jest jego zastosowanie, z czego jest wykonany czy dla kogo jest przeznaczony.

Użytkownik nie powinien mieć wątpliwości co do tego, jaki produkt kupuje. Klienci bardzo często muszą zadawać pytania i wysyłać formularze, by dowiedzieć się, jakie parametry ma dany produkt czy w jakim rozmiarze jest dostępny. Oszczędźmy więc czasu i sobie, i klientom.

Każdy użytkownik powinien wiedzieć, że dbamy o niego i jego czas i dostarczamy mu wszystkich potrzebnych informacji, które wpłyną na jego zakupowe decyzje. Oczywiście na stronie produktu powinna znaleźć się również cena czy informacje o rozmiarze (w przypadku ubrań czy butów), kolorze czy dostępności produktu.

Aby dodać produkty i stworzyć ich opisy w PrestaShopie wystarczy kliknąć zakładkę Katalog→ Produkty i analogicznie jak w kategoriach, dodać nowy produkt. W podstawowych ustawieniach możemy ustawić opis i dodać zdjęcia.

Pamiętajmy, by opis był unikalny. Niestety w wielu sklepach znajdziemy takie same opisy, które pochodzą od dostawcy produktów. To nie jest mile widziane przez roboty Google.

Wymyślmy więc chociaż kilka zdań, które będą niepowtarzalne. Co powinien zawierać opis produktu oraz tytuł?

  • Nazwa produktututaj prócz nazwy grupy produktów, marki i modelu powinna znaleźć się także nazwa własna – w przypadku sprzętu elektronicznego może to być np. telefon Samsung Galaxy Grand Prime (SM-G530FZ).
  • Cechy szczególne oraz parametry produktukolor, rozmiar, materiał, z którego został wykonany itp.
  • Funkcje produktuczy produkt ma jakieś dodatkowe funkcje, oprócz tych domyślnych? Klient powinien zostać poinformowany, że np. maszynka do mielenia mięsa może również służyć jako szatkownica czy wyciskarka.
  • Słowo kluczowe1 czy 2 słowa na cały opis będą optymalne, nie możemy przesadzać.
  • Korzyściw przypadku opisów produktów, warto umieścić informacje, które zachęcą potencjalnych użytkowników do kupna. Czy Twój produkt ma jakieś zalety, które mogą rozwiązać problemy klientów? Poinformuj o tym!

Jeśli chodzi o opis produktu, który będzie wyświetlany w wyszukiwarce, możemy ustawić go w zakładce „SEO”. Tutaj mamy do uzupełnienia meta titleoraz meta description, których maksymalna długość jest taka sama, jak w przypadku opisów kategorii. W meta opisie powinny znaleźć się podstawowe informacje oraz korzyści, które zachęcą do kupna. Pamiętajcie, że od niego zależy, czy to właśnie na Waszej stronie internauta zakupi produkt.

Jeśli zastanawiacie się, czy tworzenie unikalnych opisów ma sens i czy wydawać pieniądze, zlecając ich pisanie agencji SEO, skupcie się na początek na kilku produktach, które cieszą się największym powodzeniem. Dzięki temu nie stracicie zbyt wielu pieniędzy, a będziecie mogli sprawdzić, jak unikalne i merytoryczne opisy wpływają na pozycjonowanie Waszego sklepu.

Opisy produktów i kategorii, a także znaczniki meta to istotne miejsca na naszej stronie, o które powinniśmy zadbać. Unikalne teksty oraz ciekawe i zachęcające opisy to klucz do sukcesu. Pamiętajmy jednak, by tworząc je, mieć na uwadze przede wszystkim użytkowników, a nie jedynie roboty wyszukiwarek.